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Archiv verlassen und diese Seite im Standarddesign anzeigen : es ruckelt... wer kann helfen?


#44
2006-03-29, 12:00:13
Das spiel läuft wunderbar... bis ich in die nähe eines o-tores komme... dann diashow :( sobald ich mich aber so drehe das das tor nicht mehr im sichtfeld ist => flüssig (ist das erste tor in dem dorf in dem man den sohn des kaisers finden soll) also vermute ich mal nicht das es an den kämpfenden npcs liegt ;)

ich spiele mit: 1024x765 2xAA max char.details; hälfte baum details; max sichtweite; entfernte details an;bloom; 20% aussenschatten

Edit: System (s wichtigste vergessen) A64 3200+; 2x512 ram; radeon 9800 Aiw

EDIT: es war das 2xAA... das macht der graka beim oblivion tor wohl enorme arbeit (hätt ich nit gedacht... sonst hätt ich ja nicht gepostet... :| denn überall anderst ist alles wunderprächtig) dh: in nähe der tore aa abschalten

Gast
2006-03-29, 12:01:17
Das spiel läuft wunderbar... bis ich in die nähe eines o-tores komme... dann diashow :( sobald ich mich aber so drehe das das tor nicht mehr im sichtfeld ist => flüssig (ist das erste tor in dem dorf in dem man den sohn des kaisers finden soll) also vermute ich mal nicht das es an den kämpfenden npcs liegt ;)

ich spiele mit: 1024x765 2xAA max char.details; hälfte baum details; max sichtweite; entfernte details an;bloom; 20% aussenschatten
schalte mal die spiegelungen ganz ab.

#44
2006-03-29, 12:05:04
schalte mal die spiegelungen ganz ab.
die wasserspiegelungen sind schon aus und wenn ich die fensterspiegelungen abschalte bringt das auch nix...
oder hab ich da was falsch verstanden?

Gast
2006-03-29, 12:07:43
die wasserspiegelungen sind schon aus und wenn ich die fensterspiegelungen abschalte bringt das auch nix...
oder hab ich da was falsch verstanden?
puh, also dann hies es wohl "reflektionen" nur ein Wort, ohne Fenster- oder Wasser- ...

#44
2006-03-29, 12:09:17
puh, also dann hies es wohl "reflektionen" nur ein Wort, ohne Fenster- oder Wasser- ...

sowas kann ich nirgends im menü finden... gibts da was in der .ini?

EDIT: auch das herunterschrauben der objekt/gegenstanddetails auf 0% macht keinen unterschied

EDIT2: wenn ich alle details auf min runterstell klappts... werd mich mal langsam wieder hochtasten und dann posten was schuld war ;)

EDIT3: es war das 2xAA... das macht der graka beim oblivion tor wohl enorme arbeit (hätt ich nit gedacht... sonst hätt ich ja nicht gepostet... :| denn überall anderst ist alles wunderprächtig) dh: in nähe der tore aa abschalten

EvilOlive
2006-03-29, 13:32:12
Schalte Bloom ab das bringt ca. 5fps mehr. :D

#44
2006-03-30, 20:30:58
es lag aber nicht am bloom... es hat nur an den oblivion toren geruckelt (und letzt mal wieder bei nem seltsamen roten zauber den mir jmd aufgehalst hat) wenn 2x aa an war... abschalten will ichs aber nicht (ausser ich muss ins tor)

aber wieso nur bei diesen effekten?? (bloom abstellen hab ich zuerst als fehlerbehebung getan - 0 wirkung) was hat das aa damit zu tun? lässt sich das umgehen? ich will aa nicht missen... schon 2x verbessert die bq erheblich

Gast
2006-03-30, 20:42:22
irgendwie haben die älteren radeons nen ziemliches problem mit AA + hitzeeffekt...ka warum das so ist O.o (sobald ein tor auch nur in sicht kommt gehen die fps von 20 auf 0,xyz runter....)

#44
2006-03-30, 20:46:33
richtig... aber die frage ist doch ob da hoffnung besteht? treiberoptionen? ini?

Gast
2006-03-30, 20:52:09
richtig... aber die frage ist doch ob da hoffnung besteht? treiberoptionen? ini?

...bethesda die performance verbessern allgemein wär mein favourite ;)

#44
2006-03-30, 20:58:52
...bethesda die performance verbessern allgemein wär mein favourite ;) also das game performt wunderbar für mein hw-verhältnisse (radeon 9800! hohe detailstufe bei den reglern... meist auf anschlag bist auf gras/schatten/reflektierendes licht 1024x765; 2x aa)
da gibts keinen grund zu meckern (und das topgrafik nur auf tophw gut performt wär ja mal was gaaaaaanz seltsames/neues :rolleyes:)

ausserdem hätt ich doch gern ne schnellere lösung ;)

Knötchen
2006-03-30, 23:16:49
Achja, über dieses Hitzeflirrenproblem bei ATI Karten habe mal gelesen, ich meine, das wäre in diesem Thread gewesen: http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?act=ST&f=23&t=308781

Ahja, dieser Abschnitt könnte dich interessieren: "My ATI card is VERY slow in some cases, like near oblivion gates, or when badguys (like when assasins in begining die) go cloak/invisible"

#44
2006-03-31, 07:56:31
wäre jmd so freundlich dem link zu folgen und alles lesens/wissenswerte hierher zu kopieren? (ich sitz hinter nem webwasher-server der den zugriff blockt)

thx

Tidus
2006-03-31, 08:02:25
ich poste mein problem mal hierrein:

Ganz am anfang wenn man hinter den wachen herrennt fängt es an saumäßig zu ruckeln, sobald sie kämpfen. dreh ich mich um und gugge wech läufts wieder normal..
was is das für ein mist?

bevor ich mein windows neu gemacht hab, war das problem nicht da..

mein sys:

AMD 64 3500+
Asus A8N Sli Deluxe
ATI X850 XT-PE

PLZ help, denn so ist es unspielbar...

#44
2006-03-31, 08:16:00
das ist das selbe problem wie bei den oblivion toren.. .das liegt an den zaubern die die gegner einsetzten... lass mich raten... du hast antialiasing an ;) (hattest du warsch. vorher nicht... daher das prob etz erst, sobald du aa auschaltest dann ist das prob behoben, aber keine tolle lösung) genau das war auch mein prob... über deinem post ist ein link gegeben... da soll was dazu sehen (kannst das vlt bitte kopieren? siehe 2 posts weiter oben)

Tidus
2006-03-31, 08:18:26
das ist das selbe problem wie bei den oblivion toren.. .das liegt an den zaubern die die gegner einsetzten... lass mich raten... du hast antialiasing an ;) (hattest du warsch. vorher nicht... daher das prob etz erst, sobald du aa auschaltest dann ist das prob behoben, aber keine tolle lösung) genau das war auch mein prob... über deinem post ist ein link gegeben... da soll was dazu sehen (kannst das vlt bitte kopieren? siehe 2 posts weiter oben)
sorry das is alles english und ein sehr sehr sehr sehr langer beitrag :D

hmm ich hatt aber auch vor der win neuinstallation AA und so an... na ja werds mal testen... plödes verbugtes game -_-

Gast
2006-03-31, 08:45:37
irgendwie haben die älteren radeons nen ziemliches problem mit AA + hitzeeffekt...ka warum das so ist O.o (sobald ein tor auch nur in sicht kommt gehen die fps von 20 auf 0,xyz runter....)
Ganz schlimm ist es, wenn man automatisch zu einem Tor reist. Beim ersten mal dachte ich an einen Freeze. Ich habe auch eine 9800 Pro die in Oblivion eigentlich sonst überraschend gut performt. 1024 x 768. AA habe ich deaktiviert. 4 x AF ist problemlos möglich. Alle Schatten deaktiviert. Wasser, Sichtweite, Details auf dem höchsten Wert. Frames Outdoor zwischen 15 und 35 in Dungeons über 40. Für mich gut spielbar. Die 10 Frames in der Hauptstadt sind auch zu verkraften.

#44
2006-03-31, 09:50:13
sorry das is alles english und ein sehr sehr sehr sehr langer beitrag :D

hmm ich hatt aber auch vor der win neuinstallation AA und so an... na ja werds mal testen... plödes verbugtes game -_-

wenn dus mir trozdem hier reinpostest dann übersetzt ichs dir auch ;)
und so viele bugs (vampir-heilung/attribut questbelohnung/unsichtbare tiere) kenn ich etz auch nicht. die übersetzungen sind nunmal keine bugs (auch wenns extrem nervt). und das eine fehleinstellung performance probleme mit spezieller hw hervorruft ist auch kein bug, das tritt überall (andere games) auf.

bugfrei ist es sicher nicht... aber auch nicht verbuggt... (ich sag nur: söldner)

wenn ich mir dinge wie: "bug: der install wizard hing am ende der installation" anhöre denke ich mir das jedes kleinste problem von solchen leuten das vlt auch von ihrer hw verursacht wurde (thema: oc) als bug des games hinstellen.

ich hatte bis etz keine probs (ausser 3 unerklärliche abstürze als ich das spiel beenden wollte) die ich als bug bezeichnen würde (mein sys ist nicht overclocked); vorallem beenden von hintergrundanwendungen (fw, av) bringt viel...

@gast 2xaa solltest du aber schon anmachen... bringt eben nur probs bei den toren aber ansonsten steigerts die bildquali erheblich und auf meiner 9800 allinwonder ruckelts damit auch nit (und das neustarten von o macht mir dafür garnix aus) oder ruckelts bei dir auch ohne aa an den toren? (vlt der af?)

Tidus
2006-03-31, 10:40:25
wenn dus mir trozdem hier reinpostest dann übersetzt ichs dir auch ;)
und so viele bugs (vampir-heilung/attribut questbelohnung/unsichtbare tiere) kenn ich etz auch nicht. die übersetzungen sind nunmal keine bugs (auch wenns extrem nervt). und das eine fehleinstellung performance probleme mit spezieller hw hervorruft ist auch kein bug, das tritt überall (andere games) auf.

bugfrei ist es sicher nicht... aber auch nicht verbuggt... (ich sag nur: söldner)

wenn ich mir dinge wie: "bug: der install wizard hing am ende der installation" anhöre denke ich mir das jedes kleinste problem von solchen leuten das vlt auch von ihrer hw verursacht wurde (thema: oc) als bug des games hinstellen.

ich hatte bis etz keine probs (ausser 3 unerklärliche abstürze als ich das spiel beenden wollte) die ich als bug bezeichnen würde (mein sys ist nicht overclocked); vorallem beenden von hintergrundanwendungen (fw, av) bringt viel...

@gast 2xaa solltest du aber schon anmachen... bringt eben nur probs bei den toren aber ansonsten steigerts die bildquali erheblich und auf meiner 9800 allinwonder ruckelts damit auch nit (und das neustarten von o macht mir dafür garnix aus) oder ruckelts bei dir auch ohne aa an den toren? (vlt der af?)
Ich spiel andere gamez auch locker mit 8*AA... das muss an dem game liegen..

Tidus
2006-03-31, 10:42:18
This section of the FAQ contains mostly crash and problem related stuff.


Unofficial Technical FAQ

New and improved (IMG:style_emoticons/2/smile.gif)

Contents (WORK IN PROGRESS), I'm going to also try to clean up the wording a bit, make it slightly less informal)
If someone wants to help me with a table of contents, let me know and I'll send you the raw post contents.
Note that (after its completed) you can do a CTRL F search and type in the headings from table of contents to find stuff. Like searching for 3.a will turn up a hit in the crash issues section


1.a. Official game sticky FAQ
1.b. Driver update info and links (Directx, nvidia, ati, creative, realtek)

2.a. Installation Issues

Crash Issues
3.a. Creative sound cards
3.b. Realtek onboard sound
3.c. Codec Packs
3.d. FFdshow
3.e. .NET framework and ATI crash

5.a High end system performance tweaks



The official game site has some answers to some issues in its support section, heres the link for oblivion on XP
http://support.bethsoft.com/asp/faqs.asp?p...&pos=Windows+XP
Note I belive some answers there are not nessasarily totally complete (like the section on a crash from the mpeg2dmx.ax file, that is almost certainly from codec packs installing an older or bad version of that file)

First off, make sure directx, video and sound drivers are updated.
Nvidia beta 84.25 geforce videocard drivers have oblivion enhancements as per:
http://www.hardocp.com/news.html?news=MTc2...CxobmV3cywsLDE=
They are new as of march 22, heres the download link: http://www.nzone.com/object/nzone_download...2bit_84.25.html

direct x (theres a feb 2006 update) http://www.microsoft.com/downloads/details...&displaylang=en
Nvidia mobo and vid: http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp
ati mobo and vid: https://support.ati.com/ics/support/default...dge&folderID=27
Realtek sound Drivers: http://www.realtek.com.tw/downloads/downloads.aspx
Creative sound drivers: http://www.creative.com/language.asp?sDest...pport/downloads

Sections in RED (or text highlighted in RED) are what I consider: to be for advanced computer users, or things that have a high chance of potentially screwing up your computer software setup, or things that have a high chance of actually destroying hardware, or similar

Note the sections in blue below, they have performance tips that can yield 50% increase in performance or MORE! (as well as fixing mouse lag for some).

Installation or installshield Issues
The official game support site: http://support.bethsoft.com/asp/products.asp
has been updated with some solutions for these kinds of problems. Pick oblivion, then what windows you have, then pick INSTALLATION. It specifically addresses installshield errors 5003 and 5009, but the solutions there may help with any installation problems. It also has info about the missing d3dx9_27.dll error message when trying to run the game right after installing.
This thread has some great info on fixes and workarounds for install issues (such as clicking on the setup exe and nothing happening, or it shows for an instant and quits, or error messages about install shield, etc).
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=280901
Also note that I've had some installshield issues with other games in the past and I was generally able to google the error or problem and find info that wouild help me get past it.


Game crashes
So far many of the game crashes seem to be related mostly to the SOUND system.
Some general tips for diagnosing or fixing crash problems that are related to sound system:
Update direct x drivers! Myrddraal replied in this same thread to say that an update to the feb 2006 directx 9 refresh (link above) fixed his sound related crashes, he was using AC'97 compatible onboard sound.
To help debug sound issues (aside from codec pack issues detailed below), goto START, RUN, type: dxdiag
Then under SOUND tab, reduce the slider a couple notches or even all the way off. (This slider may or may not fix crash even if its sound related, but its a good place to start)
Also try disabling the sound card in the control panel, system, hardware, device manager. If you disable sound entirely and the game works fine, then that is what was causing your crashes.
s3th with an Asus A8N motherboard PMed me to say that he finally fixed his problems with downloads and updates from the Asus website. He did a nforce chipset driver update, and a BIOS update. So, again, make sure all drivers are updated. And perhaps check for a BIOS update as well.

Creative sound cards.
There's a thread on workarounds for this:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=276563
As well, this guy had a creative live sound card and fixed his crashes with an .ini tweak disabling sound, as well as increasing his FPS a bit:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=5071302
Another guy found that killing the SOUNDMAN.EXE task (part of the bloated creative software they install) in task manager fixed his creative problems. Details:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=288965
Make sure that you are editing the proper oblivion.ini (NOT Oblivion_default.ini), location is below

Realtek AC'97 onboard sound crashes & popping sound
Poorrabbit found these realtek drivers fixed up his immediate crash when going outside problems, and his weird/popping sound. If you want to see if this is your problem before trying it, disable sound and play the game. If the crashes are gone with sound system disabled, then this might fix it.
http://w3serv.realtek.com.tw/downloads/dla...8&Software=True
Myrddraal says that updating his directx to the Feb 2006 version fixed his realtek probs. The link for that is near top of FAQ

Codec packs.
Yes, if you are crashing every few mins , this is likely to be from codec packs.
The official FAQ mentions a crash from mpeg2dmx.ax this is again a crash from a codec pack.
The names of codec packs range from Nimo, to k-lite, Codec Pack All in 1, DefilerPak, cole2k, Ace Megapack, etc.
These are very infamous for screwing up games (and sometimes computers), in fact the Nimo codec pack has been written up in at least one game readme file I've come across as known to cause issues.
YOU DO NOT NEED ANY CODEC PACKS! Period.
Uninstall any codec packs you have,
Generally you only need 2 codecs to play 99% of video files, xvid (which includes divx) and AC3 (for dolby digital sound, often used in xvid files).
(excluding real and quicktime files, those you generally need to install thier players to play)

NOTE!! You do NOT need these codecs (or any codec packs) to play oblivion!! If you've never heard of xvid/divx or things like that, you probably do NOT need these. They are only for .avi video files, NOT for oblivion.
However, if you need these to play .avi video files, use these 2 codecs instead of any codec packs.

xvid codec (this one is ok to install and includes support for divx): http://www.koepi.org/xvid.shtml
AC3 (this one is ok to install, its for sound):
http://ac3filter.sourceforge.net/
Here are direct download links for both latest versions as of March 22:
http://www.koepi.org/XviD-1.1.0-30122005.exe
http://prdownloads.sourceforge.net/ac3filt...0b.exe?download

If you have any remaining video files that wont play, you can use VLC to play them, VLC plays pretty much any media without codecs. It plays rar and tar files without unpacking and bin/cue files without burning or mounting, vob files without a software dvd player installed, and can often play damaged files and files that no other player will play. It can even do QT and rm files with some work.
http://www.videolan.org/vlc/

If you cannot figure out how to uninstall your codec packs (or are one of the "lucky" people to install codec packs without an uninstall option) theres still hope.
RED SECTION!
A post outlines some steps to manually removing unneeded audio and video codecs from a list in control panel. Its for fairly knowledgable computer people, because you need to know which codecs can stay and which can be removed. As well, if there's old versions of files mistakenly installed by codecs, it wont fix that issue (the official sticky faq has an example of a crash caused by an old file installed by a codec pack).
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=5019694
Along the same lines, there's another post that outlines an even more manual way of doing this complete with command prompt commands you type. Again, this is not for the beginner computer user
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=5019344

If you are an expert computer user and you want to play with manually adjusting codec priority/merit of filters, this post can get you started:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=5022411
If you didn't understand the above sentnance, do NOT attempt this, it can really screw up your sound and video playing.
End of RED Section
Better to just uninstall all codec packs and stick with only xvid and ac3.

Nero users
Nero often installes some really crappy codec packs (its sometimes called Nero Decoder) and does some weird crap to make everything else on your computer use them. Removing some of the crap it installs fixes issues for a number of people, there are some details here:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=293047
I'd reccomend moving or renaming the file instead of deleting it though.


FF icons appearing in taskbar and FFDSHOW
Game switches to desktop, back again, and crashes
Both of these issues are covered here.
FFDSHOW has caused problems for oblivion as well. The official sticky FAQ:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=274228
Mentions that ffdshow can cause a bunch of FF icons to appear in taskbar after or while playing oblivion. It also mentions a way to set ffdshow to exclude oblivion to bypass this issue (and potentially other ffdshow issues).
Another FFDshow issue is when its set as default audio device, and the game will play for a few seconds, switch to desktop, switch back, and then crash. The fix for this is the same as the FF icons fix.

ATI Video card related crashes:
SwordWolf reported that updating his .NET framework from 1.1 to 2.0 (availible on microsoft windows update) fixed his game crashes with an ATI card (ATI card control panel uses .NET)

ATI driver information:
This thread has a lot of good ideas on what ATI drivers work best, stuff on omega ATI drivers, an ATI tweak similar in idea to the 50% performance one for nvidia, links to get tons of varieties of ATI drivers, and a few other things.
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=297373
I reccomend staying with the latest official ATI driver if possible, but if you want to experiement, that thread is a good starting point.

nvidia Video card related bluescreens:
mocilo74 fixed his frequent bluescreens by downgrading to nvidia driver version 71.24
Normally I reccomend against using older drivers, but nvidia is pretty good about being able to go back and forth between old drivers and new drivers, so if you have bluescreens and an nvidia card, its worth a shot. I've personally had an issues with GTA SA where a new driver caused blue screens when alt tabbing.

Laptops with nvidia video cards:
If you have issues or crashes on a laptop with an nvidia video card, try updating the drivers. First try updating from the laptop makers website. Unfortuantely, you can generally only get laptop video drivers from manufacture, and they often dont update them for a couple years or more.
RED SECTION!
However there is a possible solution on a site that Ashtakar pointed out:
http://www.laptopvideo2go.com/
That site has details on getting normal nvidia drivers to work on laptop Geforce GO cards. It involves some .inf file workarounds, but may help.
There's a thread specifically about the new beta nvidia 84.25 drivers and using them on a laptop here:
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=9175
Note: Although its unlikely that you will have any problems, keep in mind that by doing this, you are using a driver thats not nessasarily customized for your laptop, and it could mess things up
End of RED section
Also, try other things in this FAQ as well, this may or may not fix all your issues.

Omega Drivers and crashes
Someone fixed thier crashing issues by updating to official drivers from the ATI omega drivers. If you have omega drivers, try official drivers instead.
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=4997014

Save game related crashes
This guy had some crashes that were resolved by using a older autosave:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=281211
donjn says that crashes when loading a savegame can sometimes be from sound related issues. Check the sections above for tips on sound issues.

HP driver related crashes:
The official sticky FAQ has been updated to say that HP printer drivers may potentially cause frequent crashes. It also lists a workaround:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=274228

nvidia IDE related crashes:
Some people have had crashes that turned out to be related to the nvidia nforce IDE driver. Its generally a good idea to NOT install the nvidia IDE driver. Thats why it asks when you install nforce motherboard drivers if you wish to install the special nvidia IDE driver, its known to cause issues with stuff. The guy in this thread was able to uninstall the nforce drivers and reinstall without the nvidia IDE (in other words, he let the standard microsoft IDE stuff stand).
Indy2517 says that the way to remove the nvidia IDE drivers is to goto control panel, pick add/remove software, pick NVIDIA DRIVERS and click change/remove. Then pick REMOVE ONLY and pick nvidia IDE.
Edit: I screwed up on the link to the nvidia IDE thread, if anyone finds it again let me know.

Crashes or extreme slowdowns after many hours of playing
There's been reports of crashing or extreme game slowdowns after playing extended sessions of Oblivion. This type of issue is often due to memory leaks. If the game has memory leaks, there is no workaround or fix unless a patch is issued that fixes this specific issue. Many times memory leaks are very difficult for game devs to track down and fix.
Until this is fixed, the only solutions is to save and exit the game now and then (if you crash after 4 hours playing, save and exit after 3 hours), and start oblivion again. You may be able to increase time between memory leak crashes by quiting all unnessasary software before you run oblivion. As well, an occasional reboot may help, or may even be required.
Check out the other sections in this FAQ for other tips, and crash tips, its possible (and if you have fairly frequent crashes, its LIKELY) that your crashes are from something else.

AMD related oblivion.exe error 005caa80 crash
If your game crashes with an oblivion.exe error saying something like "Oblivion has encountered a problem and needs to close" and has a number in it (could be same error # as above, or might be differant) immediately after you start it, its likely to be due to one of two things.
1) an older AMD Athlon (non XP, ones before AMD started the model # system, i.e. 1.4 ghz t-bird) that does not support SSE
2) a bad BIOS that does not correctly enable SSE on an AMD athlon XP or higher CPU
It seems that oblivion requires an SSE capable CPU to run. Unfortunately this is not explicitly spelled out on the box or in the official FAQ, but one could make an argument that saying "p4 equivalent" means one that supports SSE.
qspy pointed me to a thread with tips on this. You can use a program called WCPUID to see if SSE is enabled, and the same program has a tweak to enable it as well (as long as your CPU supports it).
Note that if it says SSE is SUPPORTED, then this whole SSE thing is NOT your problem. Dont try anything else here.
As well, a BIOS update can often fix this problem, you may want to check that you have latest BIOS for your motherboard (bios updating can be a bit risky, make 100% sure you have correct BIOS, its much less risky to use the WCPUID program).
Here's the thread:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...T&f=23&t=300247
Here's a good walkthrough written by Tolon about oblivion, SSE, WCPUID, and updating bios for a ECS K7S5A motherboard. Has a lot of detailed step by step information:
http://www.tolon.net/games/oblivion/guides/k7s5a/
Here's another walkthrough on enabling SSE with WCPUID program:
http://www.myplc.com/sony/sse_enabling_and_wcpuid.htm
Note: DO NOT use the bios upgrades linked in the thread or the walkthroughs unless you are 100% certain that you have that exact motherboard they are for. Much better to goto your board manufacture site, and find your motherboard model, then find the proper BIOS. If you flash with incorrect BIOS (or if power dies while you are flashing, etc) then your motherboard will be completly 100% useless & dead (with some rare exceptions). Again, this can be a risky operation.
If you dont want to take this risk, use the WCPUID program to fix the SSE thing)

Sewer enter/exit crashes
A number of people have crashing problems entering and exiting sewers. I've seen a number of .ini tweaks that may help. I'm trying to dig up details and links. Some involve .ini settings for water, some for trees, etc
Try disabling hardware sound in the .ini file:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=4914574
Try changing water shader in .ini file:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=5071851
One guy with an nvidia card fixed his sewer crash by downgrading to 71.24 version graphics card drivers:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=294444
Another guy stopped overclocking his graphics card and it was fixed.
This post mentions bShadowsOnGrass=0 and bEnableTrees=0
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=5098536
If anyone has any other details or links to possible solutions, or things that fixed your sewer crashing, please let me know.


Crash when entering Weynon Priory
donjn says that changing bDoSpecularPass to 0 in the .ini can cause a crash entering the Weynon Priory.

Heat and overheating related crashes (example: The game suddenly stops moving, the sound repeats like a crash, but if you wait 15 seconds, the game will continue like normal)
donjn has some info in a thread about black screen and other crashes related to computer parts overheating. Often the graphics card is the culprit. If you have a graphics card that takes up 2 slots in the computer, its quite possible that dust can clog the air slots on the back of your computer for it. As well dust can clog the graphics card fan regardless of the size of the card. He has more info here:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=319091

How to test for crashes caused by bad memory or system instability
Run prime95:
http://www.mersenne.org/freesoft.htm
This will stress your system very hard (except for graphics) on both memory and CPU. Run it for at least an hour, if it has errors, you have some system instability or bad memory

memtest86 is one of the best programs to test your memory.
I reccomend d/ling an ultimate boot disk which has memtest (its a dos program) and a bunch of other utils on it. Then you can burn the cd, boot from it, test the mem for a couple loops, and remove cd, and you are done.
The 80 meg basic version is fine
http://www.ultimatebootcd.com/download.html

black screen freeze right after logo
Theres a rumor going around that some of the non legit copies on the internet have corrupt files that install, but crash the game after starting. If this is you, shame on you! Buy the game!

Intros are screwed up, all sorts of weird artifacts and colors:
See codec packs under game crashes above
Also, its been reported in this thread:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=277860
that enabling or disabling FAST WRITES may solve the issue.

Whats with all these white textures and stuff?
This is apparently caused by older video cards that only support shader version 1.1 or similar. Generally cards that oblivion doesn't officially support.
This has since been confirmed at the official game support site: http://support.bethsoft.com/asp/products.asp
It says that its caused by cards the game doesn't support. It desribes the problem as "all the menus are there, but everything else is white." But there may yet be hope.
Here's one thread with some details and a number of potential workarounds (including an alternative shader):
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=307316
Also, in another part of the FAQ I discuss the alternative shader from Atomizer, thats one of the main fixes involved for this.
If you get white textures and screens and have an officially supported graphics card, let me know, also let me know if this fixes your white texture problems.

My ATI card is playing the game at like 1 FPS, what can I do?
gabriel6 reports that he fixed his problem by playing with AGP aperture size in bios. He tried 128, 64, and 256, and 256 fixed it for him. Presumably he had an AGP video card.

My ATI card is VERY slow in some cases, like near oblivion gates, or when badguys (like when assasins in begining die) go cloak/invisible
Its been reported in this thread:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=272452
That reducing AA to 4x or turning it off can fix this. Apparently its some sorta driver issue with many ATI cards.
Try updating drivers, or turning off AA and instead raising resolution for now.

Another potential solution is to change the bUseRefractionShader value in the .ini file. Because of a dev diary comment, this value is thought to control graphical effects like the ones causing the slowdown.
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=4957349

My antivirus says oblivion has a trojan virus?
I'm 99% sure this is a false positive, apparently there's an old trojan called oblivion.exe and I belive that the virus checkers are just finding the name match with the games .exe file.
There's a thread discussing this here:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=274893
As well, the official game support has been updated to mention this issue, apparently its Spysweeper that is causing the false alarm.

Starforce?
Oblivion does not have starforce protection. However, if you have other games that are protected with starforce, the starforce drivers are present in your computer even when those games are not running. You may want to try using the official starforce cleaner to remove the starforce stuff. Some people have said starforce can cause problems with games such as oblivion. If you want to play starforce protected games later, just run them and they will reinstall the starforce drivers.
Here's a thread with some information:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=288965
And a link to the official starforce cleaner/removal program "StarForce driver removal tool":
http://www.star-force.com/protection.phtml?c=70

I put the dvd in my drive and it cant read it!
I've seen a few reports of this, I'm not sure what the cause is. The game does NOT have starforce copy protection, so its not that. I dont know the copy protection it uses (I've heard rumors it might not use any, which is pretty farfetched).
For now, try it in another computer or another dvd drive, and try exchanging for a new copy at the store. I will update this if I find info. The thread linked immediately below has a few posts from people with similar issues

My computer takes at least 90 seconds to recognize the dvd
Scoo fixed this issue by removing nero's InCD program.
There's also other people with similiar issues in this thread:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=275232

My computer stopped booting when I had the DVD in the drive!
You have set your BIOS to boot from CD first. This is normally fine, but for some people, oblivion is treated as a boot disk (no idea why). Make sure to remove the dvd before shutting down the computer, or create a disk image of your dvd and play it from that (I reccomend this anyway, so as to keep your original dvd in perfect shape). Nero can create a disk image, as can a number of other programs.

The game was going fine, and now my character is moving REALLY SLOW!
Yeah there's several potential causes for this. One is, did you accidently hit the CTRL key? Its the crouch key and is a toggle, so if you hit it, you are now crouched. One sign of this is that an eye symbol will appear on your crosshairs.
Another is, did you hit the autorun toggle key? Its the CAPS LOCK key.
And finally, there are some issues with unused joysticks and game controllers controllers. Try unplugging them. The official FAQ sticky refers to this with more information (at the bottom): http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=274228

My shadows are all screwed up!
If your shadows look like this:
http://www.realmsoftracon.com/zelda/shadow2.jpg
Disable "self shadow" in the graphics options.
Thanks to TraconEdgar for the pic and fix.


I have some weird flickering issues where my weapons sometimes dissapear from view This is discussed this this thread, I dont know of a fix yet.
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=274155

Hard crashes with SLI and Asus A8N32 motherboard
jasuk70 fixed his issues by updating to latest BIOS. He then enabled the bios option PLUG & PLAY OS.
Opie had hardlocks every few minutes, his problems were solved with a bios PCIE frequency tweak in BIOS. Details here:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=5033988
This is a form of overclocking, so use at your own risk (there is some potential for damage to computer hardware). Its probably specific to his hardware combination.

I have lots of flickering or graphical artifacts with an ATI Radeon 9800 pro + Asus P4P800 Motherboard
I have removed parts of this section of the FAQ, it involves a voltage tweak which can damage your computer. If you have this exact hardware combination and problem and wish to try it and dont mind the risk of damaging hardware, you can PM me for the link to the thread in question (or you can search for the motherboard model # on the boards). So far I know of at least 2 or 3 people with this hardware combination who have fixed their problems this way. horsethief had to update his BIOS before the voltage tweak option appeared, but once he did this fixed his issues.

My sound is all garbled!
Try turning down the sound acceleration one notch (details above under game crash section)

Pentium 4 HT tweak (may work with dual core AMD as well, or even single core AMD)
There's a thread that has some .ini tweaks for p4 HT processors. It may work for AMD dual core CPU's as well.
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=285612
There's a report of it working on a single core AMD as well, so this tweak is worth trying.
Make sure that you are editing the proper oblivion.ini (NOT Oblivion_default.ini), location is above

Stuttering with AMD dual core cpu
There's a potential fix for some stuttering issues with AMD dual core CPUs, its detailed here:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=278903

I have more than 2 gigs of ram but windows isn't using it??

PeteBest says that a windows boot.ini tweak might be needed to have windows use more than 2 gigs if you have more. He apparently removed a /PAE switch. He suggests this link for more info:
http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEmem.mspx

SLI tips:
Try SLI off to see if that improves performance. Try differant SLI modes (like SFR, AFR) to see if they improve performance. Various people have varying results with SLI, so just see what works for you.

Joystick, Gamepad, game controller tips (right analog stick problems??)
The official sticky FAQ has been updated with some .ini editing tips on how to enhance the game's support for game pads, etc.
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=274228
The tips there are speficially for an xbox 360 controller used in a PC, but may help with others. Also note that the game will probably not behave exactly as the xbox 360 version, even with an xbox360 controller.
The official game support says that this should help with the 2nd analog stick, if you have detail on if this fixes it for you, or anything else, please let me know.
Make sure that you are editing the proper oblivion.ini (NOT Oblivion_default.ini), location is above

International keyboard mapping issues
Apparently the localized international versions of Oblivion have some bugs with the keyboard mapping if you want to change the default keys. This thread has information on some workarounds, including manual .ini file tweaks, or a mod to do most of the work for you:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=293908
Make sure that you are editing the proper oblivion.ini (NOT Oblivion_default.ini), location is above

I can't do any new manual saves from menu!! (quicksaves still work)
The official sticky FAQ has been updated with a fix for this. Its apparently due to pressing tab key while making your character in sewers. It involves a console command to rename yourself.
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=274228

Falling through terrain/bouncing NPC bug, usually during or just after area loads
One of a number of threads about this:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=297517
Sometimes you (or NPCs) fall through terrain, and then you have to load the game. Othertimes, NPCs get stuck on something and are bouncing around (usually from a combination of physics and being stuck).
I dont know of any definitive answer on the cause of this or how to fix it, any detail is welcome. There are indications it MAY be related to tweaks of the uGridsToLoad tweak of the .ini file which would really suck. That tweak is pretty important to many people. Any further information or links to threads with detail, please message me or post a reply here. Thanks!

I can't open the console!
The console key is ~
Its the upper left key. Note that the console in oblivion is not a big box, its just a single line where you can type near bottom of your screen. Its easy to miss.
However, there ARE some things that can prevent you from opening the console. One is the USB-based Microsoft infrared remote control with windows media center edition.
There are a couple posts with detail here:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=4895752
http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...dpost&p=5108630

#44
2006-03-31, 10:56:18
Ich spiel andere gamez auch locker mit 8*AA... das muss an dem game liegen..
tut es auch ^^ je aufwändiger die grafik desto weniger aa kannst du nutzen ohne ruckler... stellst du 800x600 mit min details kriegst du auch 8*aa in oblivion hin ;) aber etz erst mal an die übersetung...

Tidus
2006-03-31, 10:57:38
tut es auch ^^ je aufwändiger die grafik desto weniger aa kannst du nutzen ohne ruckler... stellst du 800x600 mit min details kriegst du auch 8*aa in oblivion hin ;) aber etz erst mal an die übersetung...
hehe sagte ja, der beitrag ist sehr lang :D

Was mich halt stutzig macht ist, dass ich das spiel vor der windows neuinstallation mit denselben settings ruckelfrei spielen konnt :rolleyes:

#44
2006-03-31, 11:02:30
Was mich halt stutzig macht ist, dass ich das spiel vor der windows neuinstallation mit denselben settings ruckelfrei spielen konnt :rolleyes:

ich glaub irgendwie nicht das das exakt die gleichen settings sind... falls doch... nutzt du jetzt eine andere treiberversion?

und jetzt das aus dem zitat was brauchbar (für dieses prob) ist:

My ATI card is VERY slow in some cases, like near oblivion gates, or when badguys (like when assasins in begining die) go cloak/invisible
Its been reported in this thread:
http://www.elderscrolls.com/forums/...howtopic=272452
That reducing AA to 4x or turning it off can fix this. Apparently its some sorta driver issue with many ATI cards.
Try updating drivers, or turning off AA and instead raising resolution for now.


es liegt also definitiv am aa... vorgeschlagenen lösung: aa abschalten oder neuste treiber ausprobieren


Another potential solution is to change the bUseRefractionShader value in the .ini file. Because of a dev diary comment, this value is thought to control graphical effects like the ones causing the slowdown.
http://www.elderscrolls.com/forums/...dpost&p=4957349

oder: bUseRefractionShader in der ini datei ändern (ist u.a. für diese verlangsamenden effekte zuständig (genauer: für deren qualität))

Tidus
2006-03-31, 11:15:20
ich glaub irgendwie nicht das das exakt die gleichen settings sind... falls doch... nutzt du jetzt eine andere treiberversion?

und jetzt das aus dem zitat was brauchbar (für dieses prob) ist:



es liegt also definitiv am aa... vorgeschlagenen lösung: aa abschalten oder neuste treiber ausprobieren



oder: bUseRefractionShader in der ini datei ändern (ist u.a. für diese verlangsamenden effekte zuständig (genauer: für deren qualität))

Vor der Win Neuinstallation hatt ich nen alten Cat drauf...5.8 oder so..
Nun den neuesten... na ja werd AA mal runterdrehen, aber ganz drauf verzichten wollte ich eigentlich nich.

#44
2006-03-31, 11:27:23
Vor der Win Neuinstallation hatt ich nen alten Cat drauf...5.8 oder so..
Nun den neuesten... na ja werd AA mal runterdrehen, aber ganz drauf verzichten wollte ich eigentlich nich.

das heist ich werd mal nen alten cat testen falls die einstellung nicht hilft*G*

Tidus
2006-03-31, 11:29:28
das heist ich werd mal nen alten cat testen falls die einstellung nicht hilft*G*
hehe das werd ich auch wieder tun, wenns so nix bringt :D

Popeljoe
2006-03-31, 11:45:17
Vor der Win Neuinstallation hatt ich nen alten Cat drauf...5.8 oder so..
Nun den neuesten... na ja werd AA mal runterdrehen, aber ganz drauf verzichten wollte ich eigentlich nich.
Naja, irgendwo mußt du eben Abstriche machen mit einer relativ alten Karte...
Sei doch froh, daß du keine 5900 hast! :uclap:
Ich hab ne 9700 pro und jubele jeden Tag, daß das Spiel so gut läuft! :uup:
P1

Tidus
2006-03-31, 11:49:00
Naja, irgendwo mußt du eben Abstriche machen mit einer relativ alten Karte...
Sei doch froh, daß du keine 5900 hast! :uclap:
Ich hab ne 9700 pro und jubele jeden Tag, daß das Spiel so gut läuft! :uup:
P1
ich bin halt der meinung: Was vorher so lief, muss es nach einer Windows Neuinstallation doch auch noch tun :D

MGeee
2006-04-01, 16:17:05
Achja, über dieses Hitzeflirrenproblem bei ATI Karten habe mal gelesen, ich meine, das wäre in diesem Thread gewesen: http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?act=ST&f=23&t=308781

Ahja, dieser Abschnitt könnte dich interessieren: "My ATI card is VERY slow in some cases, like near oblivion gates, or when badguys (like when assasins in begining die) go cloak/invisible"

Danke! :)

Popeljoe
2006-04-02, 18:02:02
Eigentlich hatte ich ja so leise gehofft, daß jetzt ne Lösung drin wäre...
Ich hab alles runtergefahren (AA und AF auf Standard, also aus) und diesen Bloom Effekt auch ausgestellt.
Trotzdem läuft das Spiel sobald Feuer auftaucht +- bescheiden! ;(
P1

#44
2006-04-03, 17:27:13
der eintrag bUseRefractionShader = 0 in der oblivion ini behebt das problem bei mir... (stellt brechungs-shader ab) (endlich mal probiert, im rahmen einer ini-tuning aktion um doch mal mit mehr als durchschnittlich 18 fps (erstaunlich flüssig) spielen zu können

EvilOlive
2006-04-03, 18:10:42
Eigentlich hatte ich ja so leise gehofft, daß jetzt ne Lösung drin wäre...
Ich hab alles runtergefahren (AA und AF auf Standard, also aus) und diesen Bloom Effekt auch ausgestellt.
Trotzdem läuft das Spiel sobald Feuer auftaucht +- bescheiden! ;(
P1

Ganz schlimm wird es wenn man vor einem Obliviontor steht.

Szudri
2006-04-06, 00:50:13
Hmm, also bei mir läuft es eigentlich zufriedenstellend, selbst bei den Obliviontoren. ABER:
Ich hab echt solche Räume bzw. Szenen da bekomm ich die Krise wie die nachfolgenden Bilder veranschaulichen, vorallem toll wenn man irgendwo grad kämpft und dann gibt es da so ne Stelle:

http://img425.imageshack.us/img425/7232/screenshot75mb.th.png (http://img425.imageshack.us/my.php?image=screenshot75mb.png)http://img403.imageshack.us/img403/1944/screenshot99sb.th.png (http://img403.imageshack.us/my.php?image=screenshot99sb.png)

Hier zb. im gleichen Haus dagegen ordentliche fps.
http://img339.imageshack.us/img339/7672/screenshot80bu.th.png (http://img339.imageshack.us/my.php?image=screenshot80bu.png)

Das ist das Haus der Magier Gilde in Anvil.

Weiß jemand Rat? Bloom aus bringt nichts, aktuell hatte ich danach 10 fps weniger :|
Ich häng mal meine oblivion.ini auch mit dran.

System:
AMD Athlon XP 2600+
nForce 2 Board
1 GB Ram
Radeon 9800 Pro 128MB
X-FI Soundkarte

Letzten Treiber alle installiert.

Gast
2006-04-06, 01:48:54
Hmm, also bei mir läuft es eigentlich zufriedenstellend, selbst bei den Obliviontoren. ABER:
Ich hab echt solche Räume bzw. Szenen da bekomm ich die Krise wie die nachfolgenden Bilder veranschaulichen, vorallem toll wenn man irgendwo grad kämpft und dann gibt es da so ne Stelle:

http://img425.imageshack.us/img425/7232/screenshot75mb.th.png (http://img425.imageshack.us/my.php?image=screenshot75mb.png)http://img403.imageshack.us/img403/1944/screenshot99sb.th.png (http://img403.imageshack.us/my.php?image=screenshot99sb.png)

Hier zb. im gleichen Haus dagegen ordentliche fps.
http://img339.imageshack.us/img339/7672/screenshot80bu.th.png (http://img339.imageshack.us/my.php?image=screenshot80bu.png)

Das ist das Haus der Magier Gilde in Anvil.

Weiß jemand Rat? Bloom aus bringt nichts, aktuell hatte ich danach 10 fps weniger :|
Ich häng mal meine oblivion.ini auch mit dran.

System:
AMD Athlon XP 2600+
nForce 2 Board
1 GB Ram
Radeon 9800 Pro 128MB
X-FI Soundkarte

Letzten Treiber alle installiert.

Ohne Worte...... mit dem ,sorry völlig, veraltetem Steinzeitsystem, wunderste dich über wenig frames? Bei nem Spiel was schon im vorhinein als Hardewarefresser ohne Ende galt. Und selbst Topaktuelle Hardware an manchen Stellen ins schwitzen bringt.... In meinem Falle ein 4800X2, 2GB, und x1900xtx. Sei froh das das Spiel überhaupt startet.

Szudri
2006-04-06, 02:01:33
Lesen können hilft nicht oder? Es sind nur bestimmte Szenen die so krass sind und für den Rest reichts... aber egal. Da du eh nicht lesen kannst kann ich mir dies hier ja eigentlich sparen, aber man darf noch auf Wunder hoffen oder? :P

CharlizeTheron
2006-04-06, 02:55:40
Ich bin der Gast der oben geschrieben hat. Der Zusammenhang zwischen "lesen können" und obs da ruckelt, oder dort ruckelt interessiert doch nen Dreck du heulst rum DAS es ruckelt. Da kannste noch so rummodden oder was auch immer . Das Game kriegste halt mit deiner vorsinflutlichen Hardware nicht vernünftig zum laufen.

Wenn ich mir die Screenshots so angucke, würd ich so ne Augenkrebsverursachende Drecksscheisse, keine 5 Minuten spielen. Kauf dir lieber Morrowind das kannst dann vielleicht in Augenschonenderer Qualität zocken. Und brauchst hier nicht anfangen zu weinen, nur weil jemand mal die Fakten auf den Tisch bringt.

TragischerHeld
2006-04-06, 02:59:33
Ich bin der Gast der oben geschrieben hat. Der Zusammenhang zwischen "lesen können" und obs da ruckelt, oder dort ruckelt interessiert doch nen Dreck du heulst rum DAS es ruckelt. Da kannste noch so rummodden oder was auch immer . Das Game kriegste halt mit deiner vorsinflutlichen Hardware nicht vernünftig zum laufen.

Wenn ich mir die Screenshots so angucke, würd ich so ne Augenkrebsverursachende Drecksscheisse, keine 5 Minuten spielen. Kauf dir lieber Morrowind das kannst dann vielleicht in Augenschonenderer Qualität zocken. Und brauchst hier nicht anfangen zu weinen, nur weil jemand mal die Fakten auf den Tisch bringt.

Da haste ja prinzipiell gesehen völlig Recht, aber etwas netter hättest ja drauf eingehen können. Obwohl... bei der Antwort hätte ich wohl auch nicht ganz so höflich reagiert. :biggrin:

#44
2006-04-06, 07:25:26
Ich bin der Gast der oben geschrieben hat. Der Zusammenhang zwischen "lesen können" und obs da ruckelt, oder dort ruckelt interessiert doch nen Dreck du heulst rum DAS es ruckelt. Da kannste noch so rummodden oder was auch immer . Das Game kriegste halt mit deiner vorsinflutlichen Hardware nicht vernünftig zum laufen.

Wenn ich mir die Screenshots so angucke, würd ich so ne Augenkrebsverursachende Drecksscheisse, keine 5 Minuten spielen. Kauf dir lieber Morrowind das kannst dann vielleicht in Augenschonenderer Qualität zocken. Und brauchst hier nicht anfangen zu weinen, nur weil jemand mal die Fakten auf den Tisch bringt.
nicht jeder hat nen geldsch******!

und zu der "vorsintflutlichen hardware" das ist common midrange... aber naja wenn man geld im überfluss hat kann man natürlich über alle dies nicht haben herziehen :rolleyes:

@Szudri
ich schlage vor: neuste treiber suchen, ini löschen und dann folgende settings: 1024x765, bloom, 2xaa und die schatten aussen ca 15-20% innen 20-25%.weitsicht und objekt u. charakterdetails auf max und in der ini: buserefractionshader=0 einstellen (und dann langsam weiter in der ini tweaken) (ich hab ziemlich das selbe system... und bei mir läufts wunderbar)
gänzlich ohne ruckler wirst du aber mit so hohen settings nicht hinkommen... da ist wiegesagt die grafik doch zu hi-end für die graka.
und auch darauf achten das kaum progs im hintergrund laufen, am besten keine.

Szudri
2006-04-06, 11:43:03
Ich bin der Gast der oben geschrieben hat. Der Zusammenhang zwischen "lesen können" und obs da ruckelt, oder dort ruckelt interessiert doch nen Dreck du heulst rum DAS es ruckelt. Da kannste noch so rummodden oder was auch immer . Das Game kriegste halt mit deiner vorsinflutlichen Hardware nicht vernünftig zum laufen.

Wenn ich mir die Screenshots so angucke, würd ich so ne Augenkrebsverursachende Drecksscheisse, keine 5 Minuten spielen. Kauf dir lieber Morrowind das kannst dann vielleicht in Augenschonenderer Qualität zocken. Und brauchst hier nicht anfangen zu weinen, nur weil jemand mal die Fakten auf den Tisch bringt.

Tja mein Lieber oder Liebe. Aber genau darum geht es ja. Es ruckelt genau an dieser Stelle (Einbruch von 15fps und mehr) ohne das dort super-mega-hohe Ansprüche gestellt werden und nicht darum, dass es generell schlecht läuft oder ruckelt. #44 sagte auch, dass es bei ihm wunderbar läuft und ein Kumpel (AMD 64 3200+, R9700Pro, 1GB Ram) von mir hat die Probleme an diesen Stellen auch nicht. Wielleicht liegt es ja an der CPU ich weiß es nicht, Kommentare wie deine helfen in solchen Situationen ungemein.

@TragischerHeld:
Er hat zuerst ne höfliche Antwort gegeben, es sei den ich hab dein Quote jetzt falsch zugeordnet.

@#44:
Mal schauen, ich hab gestern schon mal in der ini den buserefractionshader auf 0 gesetzt ohne Verbesserung.
Bei mir sind auch die neuesten Treiber drauf.

akuji13
2006-04-06, 12:10:38
Aber genau darum geht es ja. Es ruckelt genau an dieser Stelle (Einbruch von 15fps und mehr) ohne das dort super-mega-hohe Ansprüche gestellt werden und nicht darum, dass es generell schlecht läuft oder ruckelt. #44 sagte auch, dass es bei ihm wunderbar läuft und ein Kumpel (AMD 64 3200+, R9700Pro, 1GB Ram) von mir hat die Probleme an diesen Stellen auch nicht. Wielleicht liegt es ja an der CPU ich weiß es nicht

Ihr tut manchmal so als ob das ein spezielles Oblivion Problem sei.

Solche eigenartige FPS Einbrüche haben viele Spieleengines (z.B. die von OFP).
An manchen Stellen hat man 60 FPS,an anderen die scheinbar weniger Leistung kosten müssten nur 30 FPS,trotz HighEnd Hardware.
Gothic 2 ist auch ein schönes Beispiel.
Scheinbar deshalb,weil wir nicht wissen was genau und wieviel davon dort alles berechnet wird.

Deine CPU tut ein übriges dazu,ein A64 3200+ ist in der Lage ein gewisses Maß an Leistung zu bringen die deine CPU nicht mehr bringt,ergo bricht die Framerate ein.

:rolleyes:

Szudri
2006-04-06, 12:18:28
Ihr tut manchmal so als ob das ein spezielles Oblivion Problem sei.

Solche eigenartige FPS Einbrüche haben viele Spieleengines (z.B. die von OFP).
An manchen Stellen hat man 60 FPS,an anderen die scheinbar weniger Leistung kosten müssten nur 30 FPS,trotz HighEnd Hardware.
Gothic 2 ist auch ein schönes Beispiel.
Scheinbar deshalb,weil wir nicht wissen was genau und wieviel davon dort alles berechnet wird.

Deine CPU tut ein übriges dazu,ein A64 3200+ ist in der Lage ein gewisses Maß an Leistung zu bringen die deine CPU nicht mehr bringt,ergo bricht die Framerate ein.

:rolleyes:
Hmm.. dass ich in OFP so nen Einbruch hatte, kann ich mich nicht dran erinnern. Aber an FSW kann ich mich erinnern. Letzte oder vorletzte Mission. Ich schau so in nen Bereich rein der absolut nichts mit den Spiel zu tun hat und zack 2 fps von vormals 40...

#44
2006-04-06, 14:00:53
Hmm.. dass ich in OFP so nen Einbruch hatte, kann ich mich nicht dran erinnern. Aber an FSW kann ich mich erinnern. Letzte oder vorletzte Mission. Ich schau so in nen Bereich rein der absolut nichts mit den Spiel zu tun hat und zack 2 fps von vormals 40...

ist mir jetzt erst aufgefallen... aber: dein prozi ist schon relativ schwach... (ich hab nen A64 3200+) *fragtsichwieerdasübersehnkonnte* da musst du noch mehr an schatten / gras drehen...

der refraction shader bringt nur was bei probs mit den oblivion toren und speziellen zaubereffekten

Szudri
2006-04-06, 14:26:43
Hatte vorher alle Schatten aus. Am Licht kann es eigentlich nicht liegen. Mach ich den Diffusepass auf 0 so ist zwar alles dunkel aber die Situation dort hat sich nur um 2fps verbessert. Also doch CPU? Aber was verursacht das? Havok? :D

Sumpfmolch
2006-04-06, 14:34:11
Hatte vorher alle Schatten aus. Am Licht kann es eigentlich nicht liegen. Mach ich den Diffusepass auf 0 so ist zwar alles dunkel aber die Situation dort hat sich nur um 2fps verbessert. Also doch CPU? Aber was verursacht das? Havok? :D

also durch konsole öffnen und damit spiel pausieren steigen meine frames in der stadt von 20 auf 45 ^^

a643200+@2400Mhz

#44
2006-04-06, 14:41:19
also durch konsole öffnen und damit spiel pausieren steigen meine frames in der stadt von 20 auf 45 ^^

a643200+@2400Mhz hui da saugt das game ganz schön cpu leistung...
ist der leistungssprung auch so extrem bei 640 und min settings? muss ich mal testen... :D da kann man sehen was die cpu/graka (nicht) kann.

@Szudri das ist die kombination von allem ;) physik, rai, gameengine usw...

WarZard
2006-04-06, 15:17:21
P4 3.2GHz, 9800pro, 1024MB

Ich habe jetzt fast sämtliche Tweaks von Tweakguide ausprobiert und die bringen fast alle nicht auch nur ein Fps mehr.
Es sind sogar Tips dabei die die Performance noch verschlechtern.
z.B. Hardwarecache einschalten, dann rödelt die Platte nur noch rum.
Oder "iPreloadSizeLimit" vergrössern, dann wird zwar mehr in den Ram geladen, was das nachladen der Areale verzögert.
Doch die Nachteile sind, die Level Ladezeiten werden länger, der Wechsel der Areale "rödelt" mehr, da mehr MB von der Platte geladen werden müssen und die Fps fallen da die Ai, Objekte, etc. für einen grösseren Bereich berechnet werden müssen.

Die einzigen Tweaks die wirklich was bringen sind:
HDR aus
Diverse Schatten aus
Sichtweite reduzieren (wer will das ?)
Grasdichte "iMinGrassSize" reduzieren in der Ini z.B. auf 150

Das Game scheint völlig CPU limitiert zu sein.
An einer Stelle im Wald habe ich mit 1024x768 ohne AA 25Fps, aktviere ich dann 6xAA fallen die Fps gerade mal auf 22Fps.
Normalerweise sollte doch AA der Performancekiller schlechthin sein.
Auch Bloom kostet mich kaum Leistung, ca.5Fps.
Wenn ich z.B. in der "TR Legend Demo" Bloom aktiviere fallen die Fps fast um die Hälfte.

Szudri
2006-04-06, 15:57:53
Scheint so. Ich habs jetzt hinbekommen das es generell besser läuft mit den gleichen Einstellungen die ich schon vorher nutzte. An der Stelle die ich hier besprochen habe, haben sich die fps zb. um 5 verbessert. Was für mich da ausreicht.
Was ich gemacht habe? Im CCC unter Preferences "Restore Factory Defaults" gemacht. Geändert hat der zwar nichts an den Einstellungen (weil ich schon die defaults an hatte), aber anscheinend hat er nicht sichtbare settings neu gesetzt die ich mir durch nen tool oder so zerschossen hab.

Mit AA kann ichs leider nicht spielen. a) Sobald das icon für ein Oblivion Tor in den Kompass rutscht habe ich nur noch 0.2 fps oder so, b) bei mir das Bloom um den Faktor 3 stärker ist. Ersteres könnte ich wahrscheinlich durch den refractionshader umgehen, aber das 2. ist dann doch sehr krass.

Edit: Zudem hab ich nur 128MB Video Ram. Weiß nicht ob da AA noch so sinnvoll erscheint, obwohl ja der Leistungsverlust minimal ist.

#44
2006-04-06, 18:30:44
ich hab auch die 9800 mit 128 mb... geht schon find ich

Grindcore
2006-04-06, 18:36:26
Scheint auch ein Speicherleck zu geben, oder wie auch immer man das Phänomen erklären mag, dass das Spiel nach einigen Stunden Spielzeit deutlich langsamer wird. Läuft dank etwas reduziertem Gras und deaktiviertem selfshadowing eigentlich sehr gut bei mir, aber nach einiger Zeit (Son paar Stunden, wie erwähnt) in der Pampa bricht es irgendwann auf Diashow-Niveau ein, ein Neustart behebt das Trauerspiel dann sicher.

Knötchen
2006-04-06, 20:36:16
Dass sich die Performance nach einiger Spielzeit verschlechtert, kann ich auch bestätigen. Ab und zu stürzt das Game nachm Exit gerne mal ab (BSOD, Freeze, ect.).

Aber leider ist Bethesda ja gerade bemüht noch mehr Kohle mit kostenpflichtigen Minischnickschnack zu scheffeln, anstatt die gröbsten Bugs zu fixen. Langsam werde ich etwas knöterig. :ubash2:

Gast
2006-04-26, 03:53:19
Also bei einem Freund hatte ich das selbe Problem zu knacken. Prozi A64 3k, Grafikkarte Ati Radeon X 800 XL. Alles gut solange man sich von Oblivion-Toren und Unsichtbaren fernhält. Dann wird es aber unspielbar (1-3 fps).

Es hilft GAR NICHTS in den Einstellungen, egal, wie weit man runtergeht. Was aber letztlich geholfen hat war der BETA-Treiber von Ati, welcher speziell für Oblivion angepasst ist. Einfach nach "ATI" und "Oblivion" suchen - voilá! Plötzlich gehts bei den Toren ganz normal. Rote Zauber und Unsichtbare hab ich noch nicht probiert, vielleicht hilft es dafür auch.

Ob es bei anderen ATI Chips auch hilft, weiß ich nicht. Probiert es und postet!

Haben die Jungs von Bethesda denn nur Nvidia-Karten in ihren Rechnern oder was?! Es geht schließlich nicht um irgendeinen Nebenquest, sondern um den Hauptquest! Der Qualitätssicherung bei denen würde ich den Urlaub streichen bis solche üblen Bugs behoben sind.... tsk! Wenn der Fehler nicht weg ist, würde ich das Spiel zurück in den Laden bringen und mein Geld wieder verlangen. Schließlich ist die Mindestanforderung auf der Packung eine ATI 9500!!! Da darf man natürlich keine Wunder erwarten, aber spielbar MUSS es schon sein wenn man das hinschreibt.

jOeY

Devil01
2006-04-26, 08:03:50
Also bei mir hat es geholfen einen alten Treiber zu nehmen. Ist gut 2 Jahre alt.

Seit dem läuft es wunderbar. An so einem Tor war ich allerdings noch nicht.

Aber vileicht hilft es ja. ;)

#44
2006-04-26, 08:17:05
Also bei einem Freund hatte ich das selbe Problem zu knacken. Prozi A64 3k, Grafikkarte Ati Radeon X 800 XL. Alles gut solange man sich von Oblivion-Toren und Unsichtbaren fernhält. Dann wird es aber unspielbar (1-3 fps).

Es hilft GAR NICHTS in den Einstellungen, egal, wie weit man runtergeht. Was aber letztlich geholfen hat war der BETA-Treiber von Ati, welcher speziell für Oblivion angepasst ist. Einfach nach "ATI" und "Oblivion" suchen - voilá! Plötzlich gehts bei den Toren ganz normal. Rote Zauber und Unsichtbare hab ich noch nicht probiert, vielleicht hilft es dafür auch.

Ob es bei anderen ATI Chips auch hilft, weiß ich nicht. Probiert es und postet!

Haben die Jungs von Bethesda denn nur Nvidia-Karten in ihren Rechnern oder was?! Es geht schließlich nicht um irgendeinen Nebenquest, sondern um den Hauptquest! Der Qualitätssicherung bei denen würde ich den Urlaub streichen bis solche üblen Bugs behoben sind.... tsk! Wenn der Fehler nicht weg ist, würde ich das Spiel zurück in den Laden bringen und mein Geld wieder verlangen. Schließlich ist die Mindestanforderung auf der Packung eine ATI 9500!!! Da darf man natürlich keine Wunder erwarten, aber spielbar MUSS es schon sein wenn man das hinschreibt.

jOeY


Das ist kein bug, das ist ein problem der ati karten/treiber (sonst ließe es sich auch kaum per treiber lösen)

und spielbar ist es mit einer 9500 schon...

NUR spielbar heist NICHT eine min aufl. von 1024x768 mit MED details... (und da gehört AA (das das prob verursacht (in kombination mit refraction shadern)) schon garnicht dazu)

DerRob
2006-04-26, 14:44:07
Also bei einem Freund hatte ich das selbe Problem zu knacken. Prozi A64 3k, Grafikkarte Ati Radeon X 800 XL. Alles gut solange man sich von Oblivion-Toren und Unsichtbaren fernhält. Dann wird es aber unspielbar (1-3 fps).
so extreme fps-einbrüche hab ich bei mir mit meiner x800gt eigentlich nicht festgestellt. sowohl mit nem etwas älteren omega-treiber (basierte aufm catalyst 5.11 oder so) als auch mitm catalyst 6.3 momentan sind die frames von 20-25 auf vielleicht 15-20 runter gegangen, wenn ich vorm tor stehe.
athlon xp @2200mhz (etwa 3200+ ?), 1gb ram, 1024x768, 2x aa, 4x af