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Archiv verlassen und diese Seite im Standarddesign anzeigen : Multi-core und Source Engine


up¦²
2006-11-04, 13:27:24
Valve's Hardware Days have become something of a staple in the world of the technical press. We first went out to visit the legendary game makers in order to see Lost Coast, then followed that up last year with coverage of the cinematic extensions to Day of Defeat.

This year, Valve is talking to us about what is possibly its most difficult iteration of the Source engine yet - adding multi-thread support to make the most of the new dual-core and quad-core CPUs coming from Intel and AMD. The timing of the day is to coincide with the release of Intel's Kentsfield quad-core chip, which is released today.

We had an hour-long presentation from Valve staff, then asked questions of the team, including Gabe Newell, for a further hour. We discussed the transition to multi-core in depth, and we have come away with a slick understanding of Valve's implementation, as well as a couple of benchmarks that we can use to demonstrate the effectiveness of their approach. This is an exciting one, so sit down and prepare for some multi-threaded crowbar action.

...
Half-Life 2: Episode Two will be out at the beginning of next year. Expect the multi-threading update to the Source engine to hit before that. We will be looking further at the Source multi-threading benchmarks over the coming weeks.

http://www.bit-tech.net/gaming/2006/11/02/Multi_core_in_the_Source_Engin/1.html

multi-threading - was denn sonst! :wink:

Nightspider
2006-11-04, 13:54:23
http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?t=328989

Oder einfach mal ins HL² Unterforum Schauen. ;)

Oder hier: ^^

http://www.hl2files.de/article/16179/source_engine_bekommt_multithreading-support.html#comments

Vanilla
2006-11-04, 19:42:45
Viele haben schon Multicore CPUs, somit wurde das ja auch mal Zeit. Gibt es denn überhaupt schon Games die multi-threading einsetzen? Quake4 vieleicht?

Hvoralek
2006-11-05, 01:05:38
Viele haben schon Multicore CPUs, somit wurde das ja auch mal Zeit. Gibt es denn überhaupt schon Games die multi-threading einsetzen? Quake4 vieleicht?http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?t=326362

zappenduster
2006-11-05, 09:24:13
interessant ist vorallendingen das sich nicht nur auf 2 cores beschraenkt wird sonder direkt auf mehrere geplant wird somit haben auch normale workstations was davon die mehr als 2cps einsetzen

Gast
2006-11-05, 11:04:08
interessant ist vorallendingen das sich nicht nur auf 2 cores beschraenkt wird sonder direkt auf mehrere geplant wird somit haben auch normale workstations was davon die mehr als 2cps einsetzen

das muss auch so sein, bei der aufspaltung in relativ wenige threads ist es sehr unwahrscheinlich eine gleichmäßige lastaufteilung zu erreichen.

deshalb braucht man für eine halbwegs ordentliche performanceseteigerung auch um einiges mehr an threads wie cores.

der sprung auf 4 cores wird wahrscheinlich aber trotzdem nur ein recht geringes leistungsplus ergeben, weil immer der aufwändigste thread limitiert, ob man nun die anderen weniger aufwändigen auf 1 oder 3 andere cores verteilt ist relativ egal.

Hvoralek
2006-11-05, 12:22:23
der sprung auf 4 cores wird wahrscheinlich aber trotzdem nur ein recht geringes leistungsplus ergeben, weil immer der aufwändigste thread limitiert, ob man nun die anderen weniger aufwändigen auf 1 oder 3 andere cores verteilt ist relativ egal.Das kommt darauf an, wie groß der Anteil des aufwändigsten einzelnen Threads an der Gesamtrechenlast ist.

Nightspider
2006-11-07, 21:55:12
Interessanter Artikel:

http://www.pcgameshardware.de/?article_id=522441

Hvoralek
2006-11-07, 22:43:10
Und noch einer: http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2868

up¦²
2006-11-08, 00:58:26
Als ergänzung guter Artikel:
The end results of Valve's efforts were even better than they had initially hoped. Not only was the speedup on the four-core Kentsfield chips nearly linear in most cases (an average of 3.2 times over a single core) but having four CPUs instead of two made it possible to do things that simply couldn't be done with fewer cores.
http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/valve-multicore.ars/1